De allereerste trein van

Amsterdam naar China

gelanceerd door Nunner

Amsterdam, 29 november, NUNNER Logistics is van plan om begin maart 2018, net na Chinees Nieuwjaar, de allereerste goederentrein van Amsterdam naar China te sturen vanaf de TMA-terminal in Amsterdam naar de stad Yiwu.

Na zijn vertrek uit Nederland zal de trein aankomen in Yiwu in het oosten van China, nadat hij door Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan heeft gereisd. De reis van 11.000 km per spoor zal minder dan 3 weken duren, wat de helft is van de tijd die nodig is voor zeevervoer. Het spoor is niet alleen veel goedkoper en veiliger dan luchtvracht, maar veroorzaakt ook ongeveer 20 keer minder CO2-uitstoot dan luchtvracht.

Erik Groot Wassink, Director Special Products bij NUNNER Logistics: "We zijn er trots op dat we Amsterdam kunnen toevoegen aan ons spoornetwerk naar China, naast de rechtstreekse treinen die we al inzetten tussen China en Neuss (D) en Moskou (RUS). Dit is een geweldige kans voor verladers in het noorden van Nederland om een nabije spoorverbinding naar China te hebben, wat tijd, geld en CO2-voetafdruk bespaart.

NUNNER, die deze verbinding realiseert, werkt nauw samen met de Oostenrijkse "Rail Cargo Group" (de op één na grootste spoorvracht operator van Europa), met de "Port of Amsterdam" en met de eigenaar van de terminal "TMA Logistics". NUNNER gebruikt de 550.000m2 terminal van TMA nu al voor opslag van staal dat binnenkomt over zee en voor de verdere verscheping per binnenschip, spoor of vrachtwagen naar Europa en Centraal Azië.

"Deze unieke nieuwe verbinding is een perfecte uitbreiding van onze terminalactiviteiten in Amsterdam", aldus Willem Mantel, General Manager van TMA Logistics. "Het zal onze hub nog interessanter maken. Via shortsea en per binnenvaartschip verbinden we niet alleen Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk met de China-trein, maar ook Rotterdam, Antwerpen en andere delen van Nederland en België zijn op een goedkope en duurzame manier direct verbonden met onze terminal van waaruit de China-trein van NUNNER zal vertrekken".

Ook voor Rail Cargo's Managing Director Tufan Khalaji is de nieuwe verbinding een waardevolle uitbreiding van het bestaande netwerk. Hij stelt: "Door deze nieuwe directe verbinding tussen Amsterdam en Yiwu kunnen we de doorlooptijden naar de kust van China verder optimaliseren. Yiwu ligt op een afstand van slechts 290 km van Shanghai. Daarom wordt deze nieuwe verbinding de snelste verbinding tussen Nederland en de oostkust van China.

De nieuwe dienst maakt deel uit van China's One Belt, One Road-programma - waarbij de oude zijderoute handelsroutes tussen China en Europa nieuw leven wordt ingeblazen. De oorspronkelijke Zijderoute ontleent haar naam aan de lucratieve handel in zijde die langs deze route werd gedreven, beginnend tijdens de Han-dynastie (207 BCE - 220 CE).

Haven Amsterdam ondersteunt deze nieuwe, duurzame spoorverbinding van harte, omdat het de logistieke mogelijkheden van de Amsterdamse Metropolitane Haven vergroot. Koen Overtoom, CEO Haven Amsterdam: "Dit initiatief versterkt onze strategie om te groeien als multimodale haven. Niet alleen geeft het een boost aan onze logistieke hubfunctie ten opzichte van andere belangrijke Europese logistieke centra, het versterkt ook de meervoudige short-sea verbindingen vanuit Amsterdam.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot :  silkroad@www.nunner.com

Over NUNNER Logistics : www.nunner-logistics.com
NUNNER is een toonaangevende leverancier van logistieke diensten. Het bedrijf werd in 1955 in Oostenrijk opgericht en heeft momenteel zijn hoofdkantoor in Helmond, Nederland, met 24 vestigingen in Europa. Het bedrijf biedt een geïntegreerd portfolio van logistieke diensten dat de totale toeleveringsketen van bron tot eindgebruiker omvat. NUNNER ontwerpt, ontwikkelt, integreert, verkoopt en exploiteert geavanceerde logistieke oplossingen die door klanten - in alle sectoren van industrie en handel - worden gebruikt om een transparant, kostenefficiënt en betrouwbaar toeleveringsketen- en distributiesysteem te creëren.

Over TMA Logistics : www.tmalogistics.nl
TMA Logistics biedt u full-service oplossingen voor land-, zee- en luchttransport, stuwadoorsactiviteiten, overslag van lading, projectladingen, opslag, douaneafhandeling, value added services en meer. Alles 24/7 en wereldwijd. Via onze terminals bieden wij binnenvaartverbindingen met het achterland en shortsea diensten naar Zweden, Finland, Antwerpen en het Verenigd Koninkrijk.

Over Haven Amsterdam : www.portofamsterdam.nl
Haven Amsterdam is de vierde haven van West-Europa en speelt een belangrijke rol in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied sloeg in 2016 ongeveer 96,5 miljoen ton goederen over, Haven Amsterdam nam hiervan ongeveer 79 miljoen ton voor haar rekening. Haven Amsterdam wil een slimme haven zijn en op een duurzame en innovatieve manier waarde toevoegen voor klanten en het milieu. Als 'Port of Partnerships' werkt Haven Amsterdam intensief samen met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Solliciteer naar een baan bij Nunner

Offerte

Bij Nunner Logistics willen we u de best mogelijke waar voor uw geld ervaring geven. Vul dit formulier in om het proces te starten.